Határtalanul Délvidéken - 2022

Kirándulások

hatartalanul_logo-585x358

Szakmai beszámoló a HAT-20-01-0528 pályázatról.

Megvalósítás időpontja: 2022. 04. 25.-04. 29.-ig

Résztvevők: 41 gyermek, 4 pedagógus

• Előkészítő óra: Az előkészítő órákon diákjaink megismerték a meglátogatott tájegységek történelmi múltját, és a régió etnikai sajátosságait, magyarságának múltját és jelenét.
  • MegemlékeztünkTrianonról, megvizsgálva a békeszerződés földrajzi aspektusait, az új határok által teremtett gazdasági és társadalmi viszonyokat.

A tanulmányi kirándulás rövid bemutatása:

1. nap: Szabadka:Megcsodáltuk a szecessziós építészetet, megtekintettük a városházát, és

Kosztolányi Dezső gimnáziumát. Zombor: Schweidel József szobránál megemlékeztünk az 1848-49-es szabadságharcról.

2. nap: Pétervárad: a Petur bánról elnevezett város erődjét néztük meg, majd a részeges vagy fordított óra tövéből gyönyörű kilátást nyertünk Újvidékre. Nándorfehérvárra is ellátogattunk, megtekintettük a csata helyszínét és felidéztük a diadalt. Majd megismertük a szerb fővárost, illetve megcsodáltuk Zimonyban a Hunyadi emléktornyot, amely a magyar millennium emlékére épült és amelyen máig láthatóak a magyar Szent Korona körvonalai.

3. nap: Zágrábban felkerestük a Szent István székesegyházat, amelyet Szent László alapított. 1919-es újratemetése óta itt nyugszik Zrínyi Péter, valamint Frangepán Ferenc is, akiket a Wesselényi-összeesküvés miatt végeztek ki. Elsétáltunk a Szent Márk-térre, ahol a horvát Szábor mellett látható a Szent Márk templom.

4.nap: A Fiuméhez tartozó Tersattoba (Trsat) látogattunk, amelynek várát a Frangepán család egyik ágának kihalásával a Zrínyiek is megörökölték. Fiume történelmi belvárosában felkerestük a magyar feliratú kikötői bakokat és a Baross emléktáblát is. Majd a tengerparton, Abbáziában megemlékeztünk a „szép akasztottról”, Andrássy Gyuláról is.

5. nap: Csáktornyán, a Zrínyiek sasfészkében tettünk sétát. A bejáratánál található „Zrínyi Péter búcsúja” szobor is. Megtekintettük Lendván a várat, a Bánffy , később a Nádasdy család otthonát.

Értékelés: Iskolai vetélkedőt rendeztünk, a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretekkel kapcsolatban. Fényképek vetítése által számoltunk be élményeinkről. Egy tanítási óra keretében értékeltük a kirándulást, /mindenki nagyon jól érezte magát, a gyerekek bármikor szívesen visszamennének/ felelevenítettük a szép emlékeket és felidézzük a tanultakat az elkészült gyönyörű útinaplók segítségével. Megbeszéltük, hogy milyen útravalót adott nekünk ez a kirándulás a jövőt illetően.

A kirándulásról készített képek megtekinthetők erre a linkre kattintva!